DEFINICIÓ
![]() |
Maquina de vapor. |
La màquina moderna de vapor té dues
parts: la tèrmica i la mecànica. La primera
té per objecte convertir l'aigua
en vapor. Té una o diverses claderes. La part mecànica la
constitueixen les rodes i el joc de bieles i manetes, que transforma
el moviment rectilini.
El primer motor
de pistó va ser desenvolupat per Denis Papin i es va
utilitzar per bombar aigua. El motor de Papin comptava amb un únic cilindre que
servia també com caldera. Es col·locava una petita quantitat d'aigua a la part
inferior del cilindre i s'escalfava fins que produïa vapor. La pressió del
vapor empenyia un pistó acoblat al cilindre, després d'això s'eliminava la font
de calor de la part inferior. A mesura que el cilindre es refredava, el vapor
es condensava i la pressió de l'aire a l'exterior del pistó l'empenyia un altre
cop.
En 1698 l'enginyer anglès Thomas Savery va dissenyar una màquina més elaborada i en 1705
Thomas Newcomen va construir un artefacte que amb propietat s'hauria de dir màquina de vapor atmosfèrica, atès que era la pressió atmosfèrica la que empenyia el pistó que incidia sobre el cilindre ple de vapor, una vegada que aquest es condensava mitjançant un raig d'aigua freda creant un buit.
En 1698 l'enginyer anglès Thomas Savery va dissenyar una màquina més elaborada i en 1705
Thomas Newcomen va construir un artefacte que amb propietat s'hauria de dir màquina de vapor atmosfèrica, atès que era la pressió atmosfèrica la que empenyia el pistó que incidia sobre el cilindre ple de vapor, una vegada que aquest es condensava mitjançant un raig d'aigua freda creant un buit.
IMPORTÀNCIA
La maquina de vapor va tenir molta importancia en el segle XVIII, perque va produir una gran revolució, la revolució Industrial. Va revolucionar el comerç cap a moltes parts del món. Va ser un canvi a la vida de les persones treballadores.
PARTS i FUNCIONAMENT.
Les parts principals de la maquina de vapor són:
Caldera: és el component la funció és la d'escalfar l'aigua fins convertir-la en vapor
Caldera: és el component la funció és la d'escalfar l'aigua fins convertir-la en vapor
Lumbreres d'entrada i sortida: conductes d'entrada i sortida del vapor.
Vàlvula d'entrada : permet l'entrada del vapor al contenidor. Contenidor : lloc on es troba la vàlvula corredissa.
Vàlvula corredissa : component que s'encarrega de regular l'entrada i sortida de vapor del cilindre. Es compon d'una peça amb una cavitat, connectada a una barra que es desplaça cap a l'esquerra o dreta per l'acció del pistó.
Cilindre : component aïllat tèrmicament (per mantenir la temperatura del
vapor) que disposa d'orificis per a l'entrada o sortida del vapor, i
conté el pistó o èmbol, que es desplaça per l'interior a causa de
l'acció del vapor.
Pistó
o èmbol : el pistó és un disc que ocupa la secció transversal
interna del cilindre, i que està travessat per una barra al centre, que
el connecta al sistema de transformació del moviment de vaivé en
moviment circular.
Sistema
de canvi de la vàlvula corredissa: es compon d'unes manetes
connectades a la barra de la vàlvula corredissa, que en ser accionades
per un ressort situat a la barra del pistó, fan que canviï de posició
aquesta vàlvula.
Biela : component del sistema de transformació del moviment que uneix el pistó amb la maneta.
Manovella : component del sistema de transformació que connecta la biela amb el volant i
s'encarrega juntament amb la biela i el volant de transformar el
moviment de vaivé en un moviment circular.
Volant : últim component del sistema de transmissió que, per la seva fabricació de metall,
manté el moviment circular per la pròpia inèrcia del seu pes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario